خودروها عامل ۸۰ درصد آلودگی هوا/ وجود ۴۰۰ هزار خودروی فرسوده در پایتخت

تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ | نظرات : بدون نظر

علی محمد شاعری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان وجود ۵ میلیون خودرو در تهران، گفت: حدود ۴۰۰ هزارخودرو از این تعداد فرسوده هستند و همچنین یک و نیم الی دو میلیون وسائط نقلیه موتوری غیراستاندارد و آلاینده در سطح پایتخت تردد می‌کنند، علاوه بر این موتورسیلکت ها ۵ برابر خودروها آلودگی ایجاد می‌کنند.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه خودروها عامل ۸۰ درصد آلایندگی هوای پایتخت هستند، تصریح کرد: ۲۰ درصد مابقی مربوط به صنایع آلاینده، مصارف خانگی و فعالیت های معدنی در سطح پایتخت است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه خودروهای فرسوده ۲۵ برابر خودروهای معمولی آلودگی ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل آنکه اعتبار کافی و لازم به این مهم اختصاص داده نمی شود بنابراین روند خروج خودروهای فرسوده از سوی دولت به کندی پیش می رود و به این ترتیب شاهد تردد خودروهایی با عمر بالای ۱۵ سال در تهران هستیم.

وی از وجود هزار مینی بوس فرسوده در پایتخت انتقاد کرد وگفت: علاوه بر این ۲ هزار اتوبوس فرسوده در سطح این کلانشهر تردد می‌کنند.

شاعری با تاکید بر اینکه اولویت نخست دولت باید مدیریت و رفع آلایندگی هوای پایتخت و کلانشهرها باشد، ادامه داد: متاسفانه دستگاه‌های اجرایی در این رابطه به وظیفه خود عمل نکرده و اعتبار لازم برای کنترل و رفع منابع آلاینده مانند نوسازی خودروهای فرسوده را اختصاص نمی دهند در حالی که در جهت مدیریت آلودگی هوا دستگاه های اجرایی باید به وظیفه عمل کرده و منابع لازم را برای کنترل منابع آلاینده اختصاص دهند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دهم، با تاکید بر لزوم ارائه تسهیلات کم بهره و مناسب به دارندگان خودروهای فرسوده، افزود: با ارائه وام های کم بهره می توان گام های جدی در جهت نوسازی ۴۰۰ هزار خودروی فرسوده در تهران برداشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر جایگزینی موتورسیلکت های انژکتوری با کاربراتوری در جهت بهبود هوای تهران، گفت: کاتالیست خودروهایی که کارکرد لازم را ندارد باید به صورت جدی تعویض شود؛ هر چند ممکن است تعویض این کاتالیست ها ۲۰۰ هزار تومان هزینه داشته باشد اما این هزینه نیست بلکه صرفه جویی است.

شاعری با تاکید بر اینکه منابع آلاینده هوای پایتخت شناخته شده هستند، ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست آمار منابع آلاینده را دارد اما رفع این منابع نیازمند اختصاص بودجه و اعتبارهای لازم است که دولت باید به آن توجه داشته باشد.

وی بر لزوم همکاری تمامی دستگاه ها برای مدیریت آلودگی هوای کلانشهرها تاکید کرد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تلاش جدی در جهت نوسازی خودروهای فرسوده داشته، وزارت نفت تحت هیچ شرایطی اجازه توزیع سوخت پایین تر از یورو چهار در کلانشهرها را ندهد در کنار این شهرداری ها باید در هنگام تشدید آلایندگی هوا فعالیت های معدنی را در سطح و اطراف کلان شهرها کنترل کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه روش ها و اعتبارات لازم برای مقابله با آلودگی هوای پایتخت به درستی مشخص شده است، تصریح کرد: در حالی دولت در ارائه اعتبار لازم برای مدیریت آلودگی هوای پایتخت تعلل می کند که به علت آلودگی هوا سالانه ۴ هزار نفر در پایتخت جان خود را از دست می دهند.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه در تمامی دولت ها محیط زیست جزو اولویت مسئولان نبوده است، تصریح کرد: اگر آلودگی جزو اولویت مهم دولت ها محسوب میشد در حال حاضر شاهد بحرانی شدن این معضل نبودیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با آخرین وضعیت لایحه هوای پاک در کمیسیون متبوع خود، گفت: متاسفانه این لایحه به دلیل ایرادات جزئی دو شوری و از صحن به کمیسیون ارجاع شد؛ به صورت جدی در حال  بررسی آن هستیم و دو الی سه هفته آینده بررسی آن به اتمام رسیده و به صحن علنی ارائه می کنیم.

 

دیدگاه شما